tisdag, april 03, 2007

2007-04-03

Tisdag

Dagens namnsdagsbarn: Ferdinand & Nanna
Dagens ordspråk: Livet är inte de dagar som gått utan de dagar man minns.

+ 5 grader SOL

Min lille Balder är så duktig och läraktig, han tycker att det är jättekul på kursen och är ivrig när vi tränar.
2:a gången fick vi lära oss ett bra inkallnings knep om man har dom lösa.Man skall fästa godis i barken på ett träd samtidigt som att hunden tittar på, sen klappar man på trädet och säger "trädet" så får hunden nosa upp godiset och ta det. Denna övning tränar vi varje dag i skogen. Han är så rolig Balder i bland så sticker han i väg snabbt och är först vid träden (brukar använda två olika)han tror att det redan finns godis där och han kommer ihåg vilka träd det är också.Annars brukar jag passa på när han kommit en bra bit bort med att fästa godiset sen ropar jag hans namn och klappar på trädet då kommer han som ett litet skott.

I söndag fick vi visa upp vad vi lärde oss gången innan för de som inte var med. Balder fick visa upp uppgiften "varsågod". Han får sitta och vänta tills jag säger varsågod innan han får ta sin mat. Jag sätter honom, säger vänta, ställer ner maten och när han söker ögonkontakt med mig säger jag varsågod och han får ta maten.Denna övning har jag även när han skall hoppa ur bilen han måste be om lov först med ögonkontakt och då säger jag varsågod. Han fattar direkt, men så är Rottisen en väldigt lättlärd ras.

Annars är mina dagar fyllda med orderplock det verkar aldrig ta slut.Har ju inte hunnit med att sätta mig ner och lära mig vår an mackapär "Silhouetten" än.

Nu är det snart dax för vår an dagliga dos av skogen kanske blir det några foton också.

4 kommentarer:

Lilo sa...

Låter som om du och Balder har kul när ni tränar! Amanda lär Laban alla möjliga konster, gå slalom mellan pinnar, dansa, göra "skäms" (då tar han tassen över ögat) mm. Det är jättekul att se hur snabbt han lär sig. KRAM!

Anonym sa...

Låter härligt att få komma ut med hundarna varje dag. Speciellt när det är sånt här väder, även om det blåser lite kallt.
Ska bli kul att se vad du hittar på med Silhouetten.
Kramar om

MOLLES BLOGG sa...

Låter underbart med sötnosen Balder. Råttisar är ju bara så underbara!

Härligt med långpromenader i detta underbara vårväder.

Skall bli spännande om silhouttten är lika bra som den såg ut. Många läckra typsnitt att skriva ut!!

Passar på att önska er en riktigt GLAD PÅSK!!!

Kramisar Molle

Anonym sa...

Var roligt att han är så duktig.
Kram